Terapia Pedagogiczna
W Poradni prowadzone są zajęcia z terapii pedagogicznej dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu oraz z trudnościami w nauce.
Specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu rozpoznawane są u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są one zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych: wzrokowych, słuchowych, językowych i ich integracji; zaburzeniami uwagi, pamięci, lateralizacji, orientacji przestrzennej, motoryki, itp.
Specyficzne trudności mogą dotyczyć problemów w :
- zapamiętywaniu liter,
- czytaniu,
- opanowaniu poprawnej pisowni, w tym popełnianie błędów ortograficznych,
- opanowaniu kaligrafii (niski poziom graficzny pisma),itp.,
- nauce innych przedmiotów, np. języków obcych, geografii, geometrii.
W pracy terapeutycznej realizowane są różne zadania w zależności od potrzeb:
KOREKCYJNE:
- usprawnianie i korekta zaburzonych funkcji poznawczych: percepcji wzrokowej, słuchowej, motoryki i ich współdziałania, uwagi, pamięci, lateralizacji, orientacji przestrzennej,itp.
DYDAKTYCZNE:
- utrwalanie znajomości liter, wdrażanie do umiejętności czytania i pisania i usprawnianie tych funkcji, ćwiczenia w zakresie graficznej strony pisma, ortografii, itp.
PSYCHOTERAPEUTYCZNE:
- stosowanie wzmocnień pozytywnych, zachęty, pochwały, a wyciszanie niepowodzeń, rozładowywanie napięć, wyciszanie nadpobudliwości, ćwiczenia relaksacyjne, ćwiczenia koncentracji uwagi, uczenie wytrwałości w pracy, odporności na sytuacje trudne i radzenia sobie ze stresem, motywowanie do podejmowania wysiłku umysłowego i pokonywania trudności, itp.
PRACA TERAPEUTYCZNA TO RÓWNIEŻ:
- pomoc dla rodziców poprzez udzielanie wskazówek do pracy z dzieckiem w domu, udostępnianie materiałów do ćwiczeń, prowadzenie zajęć otwartych, w których rodzice mogą uczestniczyć,
- współpraca z nauczycielami, ustalanie wspólnych oddziaływań terapeutycznych, wychowawczych i dydaktycznych wobec dzieci objętych terapią, wymiana doświadczeń w pracy terapeutycznej, udostępnianie materiałów do ćwiczeń, w tym różnych programów komputerowych.
Dzieci przyjmowane są na terapię w poradni po wcześniejszym badaniu, rozpoznaniu zaburzeń rozwojowych oraz uzgodnieniu z rodzicami warunków prowadzenia terapii.